fredag 14. august 2015

Harbak

Fra Bud føyk vi nordover for fulle seil. Bud var koselig, ordentlig havnbygd, uten rosa pikeer og cabincruisere med spesiallagde klæsklyper. Det var fiskehavn. Vi hadde en kort stopp rett før vi la til, der jeg fikk STORFISK, som dessverre tok med seg hele senen... Dagen etter startet strålende og vi fløy frem, bokstavelig... Dro innom Kristiansund for å fylle tankene, en by som ser mye triveligere ut fra sjøen og fortsatte i god stil med full genoa. Straks etterpå ble skya mørke, og plutselig (værmeldingen hadde meldt dette lenge), eksploderte himmelen. Det lynet og tordnet så halvparten kunne vært nok... Vi tok derfor en kaffepause på Ringholmen, passelig plassert rett før åpent hav, og med en hyggelig vært. To kopper seinere skinte sola og vinden blåste slør. Vi gikk mye lenger enn vi trudde den dagen og nærmet oss slutten på Hitra da vi fant en ledig plass på en brygga og stupte i seng. Dagen etter heiste vi begge seilen og fortsatte forbi Hitra, mot Trøndelag. Tyri og jeg tok oss en høneblund på sofa, og plutselig var vi fremme! Vi prøvde først å ankre opp langs en fjellvegg, men etter mye surr fant vi ut at jeg alene ikke klarte å klatre opp på knausen og sikre akter samtidig. Og vi har ikke baugpropell. Samme det. Vi gikk til Harbak. Og for en riktig beslutning!

På svai sov vi søtt, og dagen etter startet vi med å fise rundt i jolla med kræsjpad og dra å buldre. Det gikk over all forventing, og var kjempegøy! Gikk flere flotte problemer før vi dro tilbake til båten, satte oss på dekk for å knyte fiskeline og ta en pils i sola. Ganske fint liv. Fisket sei og makrell i jolla til solnedgang, og når jeg satt å filterte mens Tore rastet hunda på land, fikk vi båtbesøk. Emil Harbak kom på en kveldspils og fortalte om garden dems som nå også huser fiske og klatreturister, og om alt annet spennende som skjer. Idag stod vi derfor opp tidlig, og Tore og Emil dro på gåsejakt mens jeg plukket einebær til norselander polarlinien som ligger i kjølen.

En time senere hadde Tore skutt to gjess med samme kule og sola skinte! Vi sa farvel til Emil og føyk ut på båten og startet motoren, kjøleskapet vart fullt, baren klar. Jeg plukket dun og furryboat ble til downboat. Nå tuffer vi på og forbi Flatanger, sola skinner enda og vi har svak motvind. Setter skuta mot en øy og en løpetur.

For noen artige folk vi møter, og for et flott land!