søndag 2. desember 2012

Første dag i fjellet

Patagonia forundrer. Konstant. Vi har buldret i shorts, gått inn med utstyr i torre-dalen i strålende sol nada vind og blitt solbrente som fy. Hvor er vinden? Og når skal vi bruke ullsokka?
Vi hadde en org dag i byen i forgårs, handlade, spiste og var jetlaggede. Fantastisk vær og vi møtte klatrere som kom ned fra fjellet, men vi ble ganske skuffede. Det er varmt her, så allt for varmt, exocet er en vannfoss,  og de alpine rutene smelter. Cerro Torre (Serru Tore) skal ha bra forhold med lite rim på men den smelter. Vi må kjappe oss skal vi komme opp der, i månedsvis er det med skrekkblandet fryd jeg har kjøpt nye isklatresko, veid øksa i hånda og inhandlet flere klatrehansker. Gutta har drømt om soppen, det er det eneste som gjelder, jeg har krysset fingrene for Fitz og klippeklatring, men nå føler også jeg meg litt snurt. Vi skulle jo klatre alpint! Ikke løpe rundt i shorts! Vi skulle fryse!
Siggen koser seg på tur!
 I forgårs løp vi opp til utsikt punktet for fitz, fine myke grusstier gjennom trollsk skog, jeg kjente igjen svingene opp vegen som jeg løpt så mange ganger før. For seks år siden. Allikevel føles det ut som du stanger hodet i fjellet i det du runder bakkekrønet, fjellene er så store, så gigantiske og flotte. Det finnes ikke noe lignende i verden. Det er så STORT! Og bratt... på vegen ned buldret vi, mens turistene skaket på hodet åt de norske gærningne, allt for mye energi og tunge i kroppen etter en allt for lang reise.
Bra utsikt!
 Igår bar vi inn utstyr til base camp i torredalen. Vi fikk bli med en dansk og en amerikaner som skulle henta hjem utstyr, kjekt å finne vegen. Det ble litt av en tur, Torre gjemte seg i skyene og dansken satte et stadig tempo. Lange bein... men til og med Sigbjørn måtte småløpe, og det tok oss nær fem timer å komme opp til campen. Morenedrit preget siste biten før breen og jeg kommer nok ha et ampert forhold til grus etterhvert, men grus på bre derimot, genialt! Joggesko hele vegen! Måtte prøve sebas alle vintyper til kveldsmaten igår... og en av mine anmarsjsko ble hundeleksak...
Slitne idag, mer matshopping og værvindu nærmer seg, det ser ut til at det blir for kort for Torre så vi bærer opp mer utstyr, en tur på Fitz Roy massivet skal vi greie... spørs bare hvilken tur... en flaske vin løser kanskje det problemet...
Fitz Roy massivet

Jungel opp til Torre



1 kommentar:

  1. Vil dere fryse kan dere bare komme hjem igjen! Skitur på Sjusjøen i ettermiddag; minus 18. Forresten, vi kan godt bytte - jeg trives i shorts, jeg.

    SvarSlett